Vogels en vlooien

2 maart 2010 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

de TafelbergDe poort van RobbeneilandV&A Waterfront in Kaapstad (de Haven)

Babboon/Bobbejaan bij Kaap de Goede HoopCel 4 van dhr N MandelaNatte Valleij met Lilly en Benji plus vlooien

Roberto op weg naar college op StellenboschPinguins bij 27COnze Nissan Xtrail

Roberto en Judith aan het vogelen

Natte Valleij

We zijn nu 6 dagen in de Natte Valley. Deze locatie is echt een aanrader voor iedereen die nog eens naar Kaapstad of Stellenbosch wil. De eigenaren zijn zo aardig en hartelijk.

Het enige nadeel dat we hier hebben gevonden zijn de vlooien die eergisteren op eens uit hun eitjes kwamen. Waarschijnlijk hebben de vorige huurders de estate-honden binnengelaten in het huisje. Die hebben hun eitjes vervolgens achtergelaten op de vloerbedekking en voila, een paar dagen later is het feest bij de Florentjes. We hebben nu gif gespoten en een bommetje af laten gaan, dus we hopen dat alles nu weg is.

Wat is ons tot nu toe het meest opgevallen?

Bij alle parkeerplaatsen staan mannetjes die op je auto willen passen en dat met een heel blij gezicht vertellen. Ze zijn allervriendelijkst en je geeft ze 2 rand en zijn dan blij. 2 rand is ongeveer 20eurocent, dus wij vonden het in het begin wel moeilijk om maar zo weinig te geven. Maar volgens de inboorlingen hier is dat het normale tarief.

Alle bestuurders van auto’s zijn nagenoeg blank. Als je alleen maar snelweg rijdt dan denk je echt dat er alleen maar blanken wonen in deze omgeving.

Op alle hoeken van kruispunten staan mannen te hangen of zitten. We hopen en denken dat ze opgepikt hopen te worden door mensen die arbeiders nodig hebben. Bijvoorbeeld om druiven te plukken of voor de bouw. Als ze niet opgepikt worden blijven ze gewoon zitten.

Wij hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld. Dat kan liggen aan de streek maar ook in Kaapstad is dat niet het geval geweest.

Buiten Kaapstad waren kilometers lange gebieden met krotten. Plaatsvervangende schaamte kwam toch echt boven drijven. Je rijdt daar langs in je gehuurde Nissan Xtrail naar je cottage dat per nacht al meer kost dan een weeksloon van een arbeider. Best genant.

Links rijden is raar!

Eten en drinken zijn hier relatief goedkoop.

Iedereen is heel erg vriendelijk. Niet alleen de mensen van de Natte Valleij maar ook in restaurants, winkels, op straat, bij de universiteit, overal.

Vanochtend zijn Roberto en Judith met Charles, de eigenaar, wezen vogelen. Prachtige vogels gezien met name bij Paarl. Paarl is genoemd naar een berg die toppen heeft die afgerond zijn en van afstand er uit zien als grote parels. Het is een hele mooie omgeving om door te wandelen en toeren. De kinderen hebben ondertussen alvast een beginnetje gemaakt met hun huiswerk.

We hebben tot nu toe nog geen internet op onze eigen laptops. Voor internet zijn we naar Stellenbosch gegaan om in een internetcafé te zitten. We kunnen het schoolnet van de kinderen niet op en dus kunnen we niet bij de planners e.d. We zijn dus maar ad hoc begonnen. Bepaalde stof moet toch gebeuren en anders hoopt het zich op. We hopen nu dat mensen ons planners toe sturen zodat we toch weten waar we naar toe werken.

Dinsdag verplaatsen we ca 400km verder op naar Oudtshoorn. Gaan we weer een nieuwe omgeving ontdekken.

Morgen volgt er meer..............

1. Marian Huijskens:
    3 maart 2010
    Wat een jaloersmakende verhalen en foto's! Fijn dat jullie een goede start maakten. Vriendelijke groet Marian
  2. simon:
    3 maart 2010
    Hoi Florens,
    Leuk om jullie te volgen.
    Volgens mij is jullie leven echt lijden.
    30 graden en zon.
    Gelukkig hebben wij nog nachtvorst.
    Groeten en doe het voorzichtig