Swartbergpas

Blacksmith plover

SpringbokZebra'sWijnproeven Natte Valleij

Wijnproeven met Charles MilnerNatte Valleij mansionKaroo

SwartbergpasWinding road SwartbergpasVogelspotten op de Swartbergpas

Op maandag hebben we nog wijn geproefd bij de Natte Valleij en een kleine toer door hun wijnmakerij gehad. Heel leuk en vooral lekker! We hebben gelijk maar een doos met wijn gekocht. Niets is lekkerder dan 's avonds nog even buiten zitten met een glaasje wijn, kijkend naar de sterren ( ja ja die zie je hier gewoon!).

Op dinsdag zijn we van de Natte Valleij in Klapmuts via de Swartbergpas naar Oudtshoorn gereden.

We kozen ervoor om over de N1 te rijden. We moesten behoorlijk wat kilometers maken en de snelweg leek ons de beste route. Alleen snelweg heeft hier een andere invulling. Na ongeveer 20km verloren we toch twee banen en werd het een gewone tweebaansweg. Gelukkig hanteren ze hier het Zweedse principe van ruimte maken op de vluchtstrook om inhalen mogelijk te maken.

De natuur werd steeds droger, veel lage struiken. Dit gebied heet de Karoo en is zo op het oog niet echt vruchtbaar. De dorpjes en bewoning wordt dan ook steeds minder.

De Swartbergpas is spectaculair. Het is heel ruig en weinig begroeiing. Je rijdt over een gruisweg door de bergen. De pas is al heel lang geleden gemaakt in de Victoriaanse tijd. Toen beschikten ze nog niet over luchtfoto's e.d. Ze hebben deze pas dan ook gemaakt door het pad van de olifanten te volgen. De weg slingert van links naar rechts en is heel smal. Gelukkig is het er niet druk, dus tegenliggers kom je niet te vaak tegen.

Aan de andere kant van het gebergte is het wel vruchtbaar. Je ziet gelijk overal akkers en vooral struisvogelfarms. Een totaal andere wereld.

Het is overigens een heerlijke temperatuur (zo'n 30c) en bovin