Port Elisabeth en Addo deel 2

13 maart 2010 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

De tentuitzicht vanuit safaritent_ eerste olifantmoeder met kindwrattenzwijn voor de tentLekker badderenMannetje KuduAap op dak van tent

Vrijdag 12 maart

Gisteravond zijn we bij Elmarie (de professor van de Nelson Mandela Universiteit) en Johan thuis geweest. Ze hadden nog meer collega’s/vrienden uitgenodigd om te komen eten. Het is geen braai geworden, want het was relatief koud weer ( 20 graden) en een kans op regen. Elmarie had in plaats daarvan heerlijke Zuid-Afrikaanse gerechten gemaakt o.a. Bobotie. Echt heel lekker en smaakt toch niet en dus beter dan het Knorr-pak.

Ook hier was de taal continue een mengeling van Afrikaans en Engels. Ze wisselen regelmatig midden in de zin en iedereen verstaat elkaar.

Het blijft ook interessant om in gesprek te gaan met deze mensen. Je leert toch veel van de cultuur, hoe ze over dingen denken en wat ze doen. Hoe is hun school, wat zijn de verschillen onderling tussen de verschillende stammen (en dan rekenen we de Britten en Afrikaners ook tot stammen), hoe zijn hun gebruiken met eten en visite enz enz.

De dames en heer professoren hebben ook nog over werk gepraat tussen de bedrijven door. Er zijn afspraken gemaakt voor een uitwisseling voor gastcolleges en kennis/onderzoeken. Op NMU hebben ze net een Family Business Center opgezet. Het eerste in Zuid-Afrika. Graag komen zij naar Nyenrode om te leren van ons model. Bovendien hebben we afgesproken om volgend jaar naar de Familiebedrijvenconferentie te gaan op Sicilië, dus dat is ook al iets om naar uit te kijken.

Het guesthouse was mooi, midden in de woonwijk op 4 minuten afstand (rijden) van het huis van Elmarie en Johan. Vlakbij zat een grote supermarkt, een familiebedrijf (!) Pick ‘n’ Pay, waar we weer goede voorraad hebben ingeslagen voor de komende dagen . Ze hadden daar ook een internetcafé waar wel usb-sticks in de computers konden, dus de weblog kon weer worden bijgewerkt en de eerste toetsen zijn verstuurd.

We hebben heerlijke broodjes ontdekt, een soort saucijzenbroodje en een puddingbroodje die bij bijna elke grote supermarkt vers te koop zijn, altijd goed voor de lunch!

’s Middags zijn we weer naar “huis” gegaan, naar onze eigen tentjes. Dat vinden we toch leuker dan een guesthouse. Hier word je ’s ochtends wakker met het gekwetter van vogeltjes en zie je de zon op komen, veel leuker. Het is rustig met dieren voor de deur vandaag maar Roberto en Judith hebben wel ’s avonds een uil gespot die vlakbij de tent zat. Die hebben we goed kunnen observeren, vooral de 180graden-draai die de uil met zijn kop kan maken was boeiend.

zaterdag 13 maart

We zijn om 7 uur in de auto gestapt om door het park te rijden. We hebben nog steeds niet de hele spannende dieren gezien zoals de leeuw en de neushoorn, die willen nog niet lukken. Wel hebben we twee soorten kraanvogels gezien, een mongoose ( een soort meerkat-achtig beest) en struisvogels. Terug bij de tent zat er een hele groep apen op en om de tenten ( Velvet aap). Judith zat net Bas zijn Grieks te overhoren toen hij ineens aap riep, was toch niet het goede antwoord!

’s Middags hebben de kinderen weer huiswerk gemaakt, Sarah wil vandaag de toets natuurkunde doen en Bas heeft een SO Grieks. Tot nu toe gaat dat goed.

1. Ingeborg:
    14 maart 2010
    Zo, people... wat ziet het er prachtig uit... zuid-afrika heeft me nooit zo erg geleken, maar het ziet er mooier uit dan ik verwacht had.
    Verloopt alles een beetje zoals je gehoopt.verwacht had tot op heden?
    Wel gaaf al die beesten zo dichtbij. Dan voel je je pas echt klein denk ik, of niet?
    groetjes weer van allemaal!
    Ingeborg
  2. Arie en Wilma:
    Hai luitjes,

Allereerst gefeliciteerd met `onze ouwe`.
    Geweldig al die foto's het zal een hele belevenis voor jullie zijn om dat van dichtbij mee te maken.
    Feyenoord 1-1 op de valreep.
    Hier alles goed zo te zien bij jullie ook.
    Geniet van al dat moois en Sarah en Bas letten jullie een beetje op dat die vogelaars niet te ver de rimboe ingaan.

Groetjes van Wilma en de rest.
  3. Marielle:
    14 maart 2010
    He wereldreizigers, wat heerlijk om daar nu zo rond te reizen. Het is hier koud en winderig en dan is dat Zuid-afrikaanse klimaat een heel stuk beter. Ik herken veel plekken waar wij ook zijn geweest. Super mooi. Leuk taaltje he dat Afrikaans. Gaat alles een beetje zoals jullie van te voren hadden bedacht?
    Groetjes van Marielle en co
  4. peter en rita:
    Hallo Roberto,Judith,Sara en Bas
    Allereerst gefeliciteerd met jullie vader en opa, vanmiddag
    hebben wij hem ook even telefonisch gefeliciteerd.
    Wij hebben jullie prachtige foto s gezien, zo te zien genieten
    jullie veel van de ondernemende reis , veel plezier ,
    groetjes, Peter en Rita.
  5. Wendy Blankestijn:
    17 maart 2010
    Hallo Robert, Judith, Sarah en Bas,
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en de prachtige foto's te bekijken. Zo te lezen en te zien, hebben jullie het erg naar jullie zien. Knap hoor, Bas en Sarah, dat jullie in die hitte en zo'n prachtige, bijzondere omgeving, toch schoolwerk doen. Een heel fijne tijd gewenst en we blijven jullie volgen.
    Groeten van Jan, Daphne, Stan, Lieke en Wendy
  6. Mieke:
    18 maart 2010
    Hallo Roberto en Familie,

Leuk jullie zo te kunnen volgen. Mooie trip!
    Geen sleur zo te zien en te lezen. Geniet ervan. Het is zo weer september. .
    Hier begint het ook lente te worden. Duizenden krokussen, de kikkers beginnen weer te kwaken, de specht laat van zich horen hier. enz....
    Groet, Mieke

Mieke