Kruger-Skukuza; the big four

25 maart 2010 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Dinsdag 23 maart en woensdag 24 maart

De dagen lopen een beetje in elkaar over. Afwisselend besteden we tijd aan school en aan safari. We leggen heel wat afstanden af in het park om de gewenste dieren te vinden. Het is duidelijk geen dierentuin waarbij ze makkelijk te vinden zijn. Het Krugerpark is groter dan heel Nederland en daar lopen dan hier en daar dieren rond, die wij als mens dan weer proberen te vinden. Een vreemd spelletje van voornamelijk blanken. Maar onze score is erg naar tevredenheid.

Wij hebben de afgelopen dagen al vier van de Big Five (olifant, buffel, nijlpaard, leeuw en luipaard) gezien. Alleen de luipaard hebben we nog niet kunnen vinden op onze speurtocht maar die is dan ook het moeilijkst. Hij ligt overdag te slapen in een boom, ergens…..tja….

We hebben fantastische foto’s gemaakt waarvan we een selectie op het blog hebben gezet. We hebben een redelijk eenvoudig cameraatje (geen super telelens of spiegelreflex) dus dat geeft wel aan hoe dichtbij de beesten zijn.

Vooral de leeuwen en neushoorns waren erg indrukwekkend. We zagen mannetjes leeuwen, die er met hun manen toch heftiger uitzien dan hun harem. Ze lagen vlak naast de weg in de schaduw van een boom. De neushoorns stonden midden op de weg. Dan blijf je ook wel op gepaste afstand staan. Je wilt ze niet irriteren, toch?!

Volgens een gids die we spraken, hebben we ook nog een unieke sighting gedaan, namelijk een civet cat. Deze gids deed dit werk al vele jaren en de laatste vijf jaar had hij deze kat niet gespot en wij waren erbij! Overigens doen we nu alles vanuit onze eigen auto. De gidsen voegen niet veel toe, want die rijden over dezelfde wegen en vragen aan ons of wij nog iets bijzonders hebben gezien. Toen wij vertelden waar wij neushoorns hadden gezien, was die gids weer zo aardig om ons te vertellen waar hij de leeuwen had gevonden. En jawel, daar lagen ze nog. Overigens drie uur later op de terugweg lagen zij er nog steeds.

Het vogelspotten gaat ook heel goed. We hebben heel veel verschillende vogels al gespot waaronder een aantal heel mooi gekleurde. We hadden onszelf als doel gesteld om er minimaal 250 te spotten in Zuid-Afrika en dat is gelukt. En we hebben nog een week met Alex en Angeline te gaan, dus de verwachtingen zijn hooggespannen over het eindresultaat (no pressure).

Toevoeging aan de score: neushoorn, leeuw, civet cat, krokodil, marabou, eekhoorn, slangetje, wildebeest, klifspringer, hartebeest. Voor degene die wil weten hoe het herfstweer hier is, ongeveer 34 graden met een zonnetje.

1. Mieke:
    26 maart 2010
    Hallo familie Floren,

Erg leuk om op de vrijdagmiddag jullie weekje weer eens door te nemen. Is toch even net wat anders dan de dagen hier..

Groetjes en een goed weekend
    Mieke