Kakadu Nationaal Park - Jabiru

14 mei 2010 - Kakadu National Park, Australië

13 mei 2010

We gaan vandaag weer een cruise maken! Dit keer een cultural night cruise. Deze boot vaart pas weer sinds twee dagen en we zijn benieuwd. Normaal gesproken beginnen ze eerder met varen, maar door de extreme regenval van de laatste maanden staat het water nog erg hoog. Alleen in april was nog even 400 mm gevallen.

Als we aankomen mogen we op boomstammen zitten en wordt ons een en ander over de Aboriginals verteld. Onder andere lieten ze zien hoe manden worden gemaakt. Normaal wordt dit door een vrouw gedaan want het is “Ladies work”, maar de lady is ziek dus haar broer mag wat vertellen. Dat vindt hij blijkbaar heel moeilijk want hij stottert en weet eigenlijk niet goed waar de voorwerpen voor zijn.

Daarna laten ze zien hoe ze speerwerpen. Dit gebeurt met een hulpmiddel, een soort plankje, waar je de speer in zet en dan gooi je de speer. We mochten ook zelf een poging wagen en dat was niet eenvoudig.

Vervolgens kregen we nog een verhaal over didgeridoos. Hoe ze worden gemaakt en vooral hoe je zo moet bespelen. Dat mochten we ook weer proberen. Baje moelijk!

Daarna gingen we dan eindelijk op de boot. Het was ondertussen goed donker geworden en dat gaf wel een speciaal sfeertje. De hemel is hier ook weer helder en je ziet duizenden sterren (o.a. het Zuiderkruis en Orion en de Melkweg). De gids Andy stond voor op de boeg met een groot spotlight. We hadden wel een beetje safarigevoel. Hij vond geen krokodillen, waar alle andere mensen natuurlijk voor kwamen, maar wel een paar mooie vogels. Overigens moest je wel je mond dichthouden tijdens het varen. Er zitten hier zo veel vliegjes en muggen in de lucht, dat je anders een heel diner binnenkrijgt.

Alles bij elkaar was het een mooi pakketje met cultuur (maar gelukkig niet de zweverig) en natuur.

14 mei 2010

Vandaag zijn we weer heel veel tijd kwijt met huiswerk. Bas mocht bijvoorbeeld zijn derde Nederlandse toets in vier dagen maken. Ons bekruipt wel de angst dat andere leraren dat op het allerlaatste moment ook gaan doen. Alle toetsen zijn nu al best lastig in te plannen en we hopen dat maar dat het meevalt.

Er is hier in het dorpje een hotel dat in de vorm van een krokodil is gebouwd. Vanuit de lucht zie je een grote krokodil liggen. Als je er langs rijdt zie je de ingang in de bek met witte palen die schuin staan om de tanden voor te stellen. De kamers zitten in het lijf. Het zou bijna zo in Las Vegas kunnen staan.

We hebben ons verdiept in het opsturen van spullen naar Nederland want we mogen binnenkort weer vliegen en het betalen voor overgewicht op de koffers willen we zien te voorkomen. Bij het postkantoor waren ze erg behulpzaam. We wilden ook Bas’didj opsturen en de mevrouw heeft met alles geholpen (inpakken in bubblewrap, in de koker stoppen, met plakband afsluiten). We sturen het naar Opa en Oma (dat jullie het even weten) want het duurt twee tot drie maanden voordat het aankomt. Morgen gaan we nog boeken versturen.

Tijdens het vogelen zagen Judith en Roberto een uil en dat vonden ze best bijzonder, want nachtvogels zijn niet hun sterkste kant.

Voor A&A; de stand is ondertussen 161. Overmorgen gaan we naar Fogg Dam en daar hopen we ook nog wat nieuwe op te pikken.

1. Marian Huijskens:
    17 mei 2010
    Hello familie Flören, dacht ik met onze trip door de Vs avontuurlijk bezig geweest te zijn.. spannend om jullie site te lezen. Morgen weer naar de Minkema, dan kijk ik de rep frans ook na. Veel plezier nog en groetjes Marian