Fogg Dam en Humpty Doo

17 mei 2010 - Kakadu National Park, Australië

15 mei 2010

’s Ochtends hebben we besteed aan klusjes; school, postkantoor, boodschappen doen en de was.

Er is hier in de township een heuse bakker met heerlijk brood en croissantjes. Iedere ochtend hebben we nog warm brood dat rechtstreeks uit de oven komt, heerlijk!

’s Middags zijn we naar Ubirr geweest. Dat is een rots die, als je die beklimt, uitzicht geeft over Arnhemland. Dit stuk land, vernoemd naar een Nederlands schip, is Abo-country en daar mag je niet zomaar in. Je hebt een permit nodig. Wij hebben de rots beklommen en van het uitzicht genoten. Ze hebben daar een prachtig stukje land liggen.

Tijdens onze verschillende tripjes in het park hebben we af en toe was wildlife gezien.

Een dingo; eigenlijk een hele mooie hond. We hadden een ruig en verwilderd beest verwacht, maar het dier had een mooie glanzende vacht.

Een pad; bij de nightcruise zagen we een King Toad. Een dikke vette pad die heel erg giftig schijnt te zijn. Volgens de gids kon dit padje een krokodil van vijf meter vellen.

Een hagedis; we hebben een Frill-necked Lizard gezien. Deze hagedis stond midden op de weg op zijn achterpoten met zijn frills (een soort flappen naast zijn nek) uitstaand. Toen hij ons zag liep hij weg op zijn achterpoten. Een heel apart gezicht.

Een kangoeroetje; Bij de rotsen hebben we een yellow-footed rock-wallaby gezien. Dat is een klein kangoeroetje met gele pootjes (ja echt waar) die op de rotsen leeft. Ze zijn vrij schuw dus dat we er eindelijk eentje zagen, vonden we wel leuk.

16 mei 2010

We hebben ons verblijf in Kakadu met 1 dag ingekort en vertrekken al eerder naar Fogg Dam. We hebben een bed& breakfast geregeld op 3 km van de dam af, dus lekker dichtbij. Ondanks dat we eigenlijk pas om 2 uur mogen inchecken, mogen we om 11 uur wel al onze bagage droppen.

We gaan weer op een cruise, dit keer een jumping crocodile cruise. Deze boot vaart de Adelaide River op (vreemde naam aangezien Adelaide zo ongeveer aan de andere kant van Australië ligt). De matroos houdt met een hengel vlees boven het water om te laten zien hoe hoog een saltie uit het water kan komen. Ondanks dat we het een beetje heel erg commercieel vinden, kunnen we toch de verleiding niet weerstaan om hiermee mee te gaan. We hadden goede plaatsen vlakbij de plek waar de hengel hing. Kort gezegd zo’n kleine meter van de krokodil af! Het was indrukwekkend. De beesten zijn gemiddeld toch wel zo’n 4 meter lang (ze kunnen overigens negen meter worden) en wegen ettelijke honderden kilo’s, toch komen ze een paar meter het water uit. Ze komen heel langzaam aanzwemmen en houden alles goed in de gaten en ineens komen ze dan de lucht in, het water uit. Daar druipt de kracht en dus het gevaar van af. Als ze het vlees missen aan de hengel dan hoor je de kaken op elkaar klappen met een kracht waar je kippenvel van krijgt.

Na de cruise konden we de B&B in en de kinderen hebben zich daar geïnstalleerd terwijl Judith en Roberto naar de Fogg Dam zijn gegaan om te vogelen.

Ook bij de Fogg Dam stond het water hoog. Je mocht wel met je auto over de dam maar er niet uit vanwege de ondertussen bekende salties. Na de show van een paar uur eerder waren we dan ook wel extra voorzichtig. Het vogelen leverde weer 10 nieuwe soorten op.

17 mei 2010

Wij zijn geen ervaren B&B-gangers en besluiten na het verblijf bij Eden B&B dan ook dat het niets voor ons is. Je zit in de leefruimte van de bewoners. Als je koffie wilt, moet je hun keuken in, als je naar buiten wilt ga je door hun woonkamer. Ondanks dat het hele aardige mensen waren, is dat niet ons ding.

Met enige reserve vertrekken we dan ook naar de volgende B&B (hier in de omgeving zit niet heel veel anders, dus vandaar dat het deze locaties zijn geworden).

We komen ook hier, Mango Meadows Homestay in Humpty Doo, veel te vroeg aan maar het is geen enkel probleem. En wat een verschil met de vorige B&B. We hebben hier een hele eigen hoek van het huis met keuken en al. Het ligt schitterend met ‘wilde’ palmbomen, een zwembad en een trampoline. De eigenaren zijn ook nog eens heel aardig en relaxed, we konden het niet beter treffen.

We installeren ons dan ook gelijk en hebben een lekker rommeldagje. Dat betekent foto’s selecteren, boodschappen doen, wassen en natuurlijk huiswerk en toetsen voor de kinderen.

De kinderen van Lyn en Darren (de eigenaren) kwamen ’s avonds nog even hun huisdieren laten zien; slangen! Bas en Sarah mogen er eentje vasthouden. De andere bijt, dus die mag je alleen vasthouden met handschoenen aan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingeborg:
    17 mei 2010
    Pfieuw.... zo die salties maken aardige salto's... ik zal nooit meer aan zoute koekjes denken bij salties... indrukkenwekkend zeg! Wel gaaf en spannend om zo dichtbij te zitten....
    B&B in nederland is ook zo wisselend. Dat is idd erg afhankelijk van waar je logeert. Gelukkig viel de 2e mee!

Makkelijk dat je verblijven kunt verkorten en verlengen waar je maar wilt. Zijn die niet van te voren vast gelegt?
    Ben weer benieuwd naar de volgende verhalen!
  2. Bouwe Hofstee:
    17 mei 2010
    Dag familie Floren, wat een prachtige reis maken jullie. We blijven jullie volgen. Een hartelijke groet vanuit Maarssen!
    Bouwe en Cora Hofstee