Naar Johannesburg

6 april 2010 - Perth, Australië

4 april 2010

Met twee lange reisdagen voor de boeg is deze dag een rustdag. We rommelen wat rondom onze tent. De kinderen werken alvast wat vooruit voor school en we proberen zelfs ’s middags het zwembad uit. Het water ruikt erg naar chloor en is bruin van kleur. Het ziet er niet erg uitnodigend uit. Toch wagen Roberto en Bas zich erin en vermaken zich met een balletje.

Na het zwembadavontuur zijn we nog een klein rondje gaan rijden door het park, maar behalve een papegaai zagen we niet echt veel beesten. De nightdrive was toch de afsluiting.

We hebben de Groot Vijf te pakken en qua vogels is de stand geëindigd op 317, wat aanzienlijk meer was dan we van te voren hadden verwacht. In alle opzichten is de trip geslaagd.

De koffers hebben we weer ingepakt, daar is al een routine in ontstaan dus dat is zo gebeurd en we sluiten onze Kruger-experience af met Hake and chips.

5 april 2010

We beginnen onze reis naar Johannesburg. Het is zo’n 550km. We vertrekken vroeg zodat we ook vroeg in het hotel kunnen zijn. Helaas verliep het niet zo voorspoedig als we hadden gedacht. Het weer werd slecht en af en toe kregen we echte hoosbuien op ons dak. Dat rijdt niet echt ontspannen. Bovendien was het DRUK!!

Wij waren aan de zuidkant Kruger in gekomen en dat was nog steeds een rustig gebied, weinig auto’s en dorpen. Nu verlieten we Kruger aan de noordkant (zo’n 500km noordelijker) en dat is een heel andere wereld. Heel veel auto’s (met zwarte bestuurders) en veel bebouwing. Dat schoot dus ook niet op.

Eenmaal op de snelweg aangekomen werd het zo mogelijk nog drukker. Het bleek dat er ergens een Easter Celebration was geweest en er kwamen bussen en bussen vol met mensen vandaan. De hele snelweg stond letterlijk vast. De oplossing van de afrikanen is dan om meerdere banen te creëren. De weg was eigenlijk een vierbaansweg (2X2) maar zij presteerden het om er een negenbaansweg van te maken (8X1). Zodra iedereen begon te remmen weken ze uit naar de banen van de tegenliggers en bleven daar rijden waardoor dat verkeer uiteindelijk gedwongen werd om over het gras te rijden. De grootste opstopping werd veroorzaakt door de tolpoortjes. Ja, je mocht er voor betalen om uren lang in de file te staan! Dat zou je in Europa toch niet kunnen verkopen.

Uiteindelijk hebben we er bijna elf uur over gedaan om in Johannesburg te komen. Het hotel is erg mooi, dus dat is toch weer bonus.

Morgen vliegen we naar Australië voor ons volgende avontuur.

1. Ingeborg:
    6 april 2010
    Fijne vlucht dan maar vast en gelukkig zijn jullie heelhuids door het verkeer gekomen.
    Australië had last van extremen: veel regen aan de ene kant en heel heet aan de andere kant... k ben benieuwd welke kant jullie starten ;)
    groetjes
    Ingeborg
  2. Alex en Angeline:
    7 april 2010
    Mmmm, de hoosbuien komen ons bekend voor (we hebben nauwelijks kunnen vogelen de afgelopen dagen), maar onze trip naar Joburg ging gelukkig een stuk voorspoediger. Laat nog maar weten welke papegaai je gezien hebt en welke andere 2 vogels (de voorlopige eindstand was immers 314....). Veel plezier in Oz!!!!!
    Groetjes, A&A