Fraser Island

6 juni 2010 - Fraser Island, Australië

4 juni 2010

Gisteravond hebben we nog een nightwalk gedaan met Ranger Jay. Ranger Jay was een hippe abo en hij vond alles excellent en cool. De walk ging zoals te verwachten bij ons…hij vond niet echt iets spectaculairs en we weten nu dat als een gids over bomen begint te praten, er echt niets te zien is. Maar het was wel leuk en Jay kon in ieder geval vertellen over zijn ancestors en de gebruiken en tradities van de Aboriginals (of indigenous people zoals ze in Australië genoemd worden).

Vandaag hebben we een kanotocht geboekt, startend over zee en dan een rivier in met mangrove, maar de gids vindt het te hard waaien en dus niet verantwoord. De tocht wordt afgeblazen en verplaatst naar zondag.

Het is hier duidelijk minder warm dan in het noorden (Darwin of Cairns), maar in het zonnetje is het nog steeds erg lekker. We hebben dan ook, in plaats van te kanoën, het huiswerk opgepakt en zijn bij het zwembad gaan zitten.

Bij het zwembed is een ligbed waar we bereik hebben gevonden met onze dongel en we proberen met onze dongel internet op te pakken. Dat is een langdurige bezigheid. “Even een mailtje sturen” is al gauw twintig minuten, dus erg tijdrovend.

Als we onze mail openen blijkt onze angst, die we al een tijdje hadden, waarheid te worden. We krijgen in één keer zes (!) toetsen voor Bas opgestuurd of hij die nog even wil maken voor dat de rep-week over is... Dat was wel even een sfeerverlagend moment zullen we maar zeggen.

5 juni 2010

Om kwart over acht staan we klaar voor een tour over het eiland. We worden met een vrachtwagen, die is omgebouwd tot bus, rondgereden door een gids. Zodra we het resort afrijden, begrijpen we waarom verhuurmaatschappijen niet willen dat je hier rijdt met je autootje. De gids noemde de weg de rollercoaster. De weg of beter gezegd het pad gaat door rul zand. Je rijdt letterlijk op een duin. Het pad gaat op en neer door de duinen en het zand is over het hele eiland aanwezig. Heel apart en we worden behoorlijk heen en weer geschud in de bus, die gelukkig 4WD heeft. Zonder 4WD waren we nog geen tien meter uit het resort gekomen, want het gaat gelijk stijl omhoog.

We reden eerst dwars over het eiland (maar dan slinger-de- slanger en hotsenknotsend) naar het strand aan de oostkant. Dit strand is bij eb wel stevig en je mag er dan over rijden. Op het strand mag je 80km, op het eiland zelf mag je 30km. Dat geeft de condities van de wegen wel aan.

Als we op het strand rijden zien we zelfs een walvis (humpback whale) zwemmen. Niet echt duidelijk natuurlijk maar wel het fonteintje dat uit het gaatje op zijn rug komt. Het is nog niet het seizoen maar de eerste walvissen komen nu blijkbaar al.

Het aparte van het eiland is dat het dus het grootste zandeiland ter wereld is, maar wel heel dicht begroeid. Op de een of andere manier is er toch voldoende voeding in de bodem voor verschillende soorten habitatten. De gids, Ashton, is bezig met een dissertatie over veranderingen in eco-systemen door de klimaatsverandering, dus we krijgen erg veel informatie over de planten en vooral het zand te horen. Het meeste is erg interessant, maar soms is het verhaal een beetje te zanderig.

Ashton rijdt ons naar verschillende bezienswaardigheden en vertelt ondertussen van alles. We gaan onder andere naar een regenwoud dat ontstaan is in het midden van het eiland en naar Lake Mckenzie. Lake Mckenzie is heel mooi blauw en wordt omringd door een wit zandstrand. Echt een plek voor een poster of reclamefolder.

Aan het einde van de middag brengt hij ons via de rollercoaster weer terug naar het resort. We zijn blij dat we het gedaan hebben, omdat je nu toch een beter beeld van het eiland hebt die je nooit kunt krijgen als je alleen op het resort blijft.

Samen met o.a. het Great Barrier Reef is Fraser Island opgenomen in de World Heritage List. Dat geeft wel aan dat het bijzondere plekjes zijn op deze aarde en we zijn blij dat wij de kans hebben om ze te mogen bezoeken!

Het is nu overigens off season en we zijn blij dat we er nu zijn. Volgens de gids komen er jaarlijks zo’n 400.000 mensen naar Fraser Island en hebben zij dan 8 bussen rondrijden met dezelfde tour over het eiland. Wij vonden het bij het meer bijvoorbeeld nu al druk genoeg met twee bussen. In het hoogseizoen moet het hier dan wel heel erg druk zijn.

1. Ingeborg:
    6 juni 2010
    Ik vond het al wat lang duren voordat er weer wat nieuwe verhalen loskwamen... jammer dat de dongel niet de gewenste verbinding overal heeft. Nu ja, het is al een hele uitvinding op zich, dus ja, kinderziektes kun je dan ook een beetje verwachten misschien....
    Ik wist niet dat Fraser island ook op de world heritage List stond, dus op deze benauwde zondagmiddag ook nog wat geleerd! ;)
    Wel erg bijzonder dus!
    Nu hopelijk verzandt Bas niet te erg in zijn toetsen, dat zal idd wel even een baalmoment hebben opgeleverd. Moeten die ook allemaal op tijd af zijn voor het einde van het schooljaar? of mogen ze er iets langer over doen??
    Dat zou wel lekkerder zijn, maar zit moisschien dwars met de digitale uitwisseling naar klasgenootjes.... ach, als de dongel het toch niet doet.... hahaha ;p